logo Sport en Verkeer

De verkeersgids voor de sporter en sportclub

Scoor in het verkeer… met de fiets!

Train je alleen, met clubleden of organiseer je een uitstap met de fiets? De gevaren van fietsen op de openbare weg zijn helaas niet altijd weg te denken. Wij helpen je alvast een "veilige" stap verder met aanbevelingen, de wegcode en nuttige tips.


top

Fiets je alleen op de openbare weg?

​Kijk vooruit

  • Controleer je fiets. Is je fiets technisch in orde: op jouw maat afgesteld, met een fietsbel, goede remmen, de juiste bandenspanning, goede verlichting en een vlot versnellingsapparaat? Controleer tijdig om herstellingen uit te kunnen voeren. Is je fiets wettelijk in orde? Goede remmen, lichten en reflectoren?

LET OP: uitzonderingsregels voor sportfietsen: zie wegcode

  • Neem reparatiemateriaal mee. Denk daarbij aan een herstelkit en/of reserve binnenband, pomp (of airtank patronen), basis set sleutels en eventueel reservelampjes (te vinden bij de lokale fietshandelaar). 
  • Neem bij iedere fietstocht (klein of groot) steeds jouw identiteitskaart, GSM en wat geld mee. Je kunt een ICE-nummer programmeren in je GSM-toestel (ICE staat voor 'In Case of Emergency'). 'ICE' is dan de naam en het telefoonnummer van de personen die moeten verwittigd worden bij een ongeval.
  • Wees hoffelijk naar andere weggebruikers toe. Voor jou is het aangenaam als een weggebruiker hoffelijk is naar jou. Pas dan ook dezelfde regel toe tegenover andere weggebruikers.
  • Neem een basis EHBO-kit mee. 
  • TIP: Maak hiervoor je keuze uit de inhoud van deze eerstehulpkoffer.

  • Denk ook aan de thuisblijvers. Stippel op voorhand je route uit en vermijd gevaarlijke punten. Laat aan de achterblijvers thuis weten waar je naartoe gaat en hoe lang je ongeveer weg bent.

TIP: Het ruime uitgetekende fietsnetwerk in Vlaanderen kiest voor fietsvriendelijke wegen.

Fietsnet
Stippel je route uit via Fietsnet

Bescherming

  • Fiets zoals de wegcode dit voorschrijft (zie wegcode).
  • De fietshelm is niet wettelijk verplicht maar zeker in de sportieve context sterk aanbevolen.
  • Draag zichtbare kledij. Kies bij de aankoop van fietskledij voor felle kleuren. Reflecterend materiaal verhoogt je zichtbaarheid sterk (met reflecterende elementen ben je tot op 150 meter zichtbaar in de koplampen van een wagen). Overweeg ook een fluo hesje of andere bijkomende uitrusting die bijdraagt aan een versterkte zichtbaarheid. (De webshop www.wowowshop.be biedt functionele reflecterende kledij, ook voor groepsaankopen met gepersonaliseerde bedrukking.)
  • Hou ongeveer één meter afstand van geparkeerde auto’s. Zo vermijd je een ongeval met openslaande deuren.
  • Signaleer aankomende manoeuvres aan andere weggebruikers. Signaleer links of rechts afslaan door die richting tijdig met de arm aan te duiden. Zoek bij manoeuvres oogcontact met andere betrokken weggebruikers. Op die manier verzekert de fietser er zich van dat de andere weggebruiker hem of haar gezien heeft en attent is
  • Let op voor de dode hoek van vrachtwagens. De dode hoek is de ruimte rond de vrachtwagen of de bus waarbinnen de andere weggebruikers deels of volledig onzichtbaar zijn voor de chauffeur. Vooral de dode hoek aan de rechterkant maakt het afslaan naar rechts bijzonder gevaarlijk voor zachte weggebruikers. Er zijn drie zones waarin fietsers onzichtbaar zijn voor de bestuurder. Zorg ervoor dat je uit deze zones wegblijft als je geen gevaar wilt lopen. Blijf met de fiets dus altijd wat voor of achter het voertuig.

Bron: Seniorennet
Bron: Seniorennet

top

Fiets je in groep op de openbare weg?

Kijk vooruit.

  • Controleer de fietsen. Zijn de fietsen technisch in orde: op maat afgesteld, goede remmen, de juiste bandenspanning, goede verlichting en een vlot versnellingsapparaat? Controleer tijdig om herstellingen uit te kunnen voeren. Zijn de fietsen wettelijk in orde? Goede remmen, een fietsbel lichten en reflectoren?

LET OP: uitzonderingsregels voor sportfietsen: zie wegcode.

  • Neem reparatiemateriaal mee (eventueel in de volgwagen). Denk daarbij aan een herstelkit, pomp (of airtank patronen), basis set sleutels en eventueel reservelampjes. Voorzie voldoende reserve binnenbanden. Hou wel rekening met verschillende wielmaten in jouw groep.
  • Wees hoffelijk naar andere weggebruikers toe. Voor jou is het aangenaam als een weggebruiker hoffelijk is naar jou. Pas dan ook dezelfde regel toe tegenover andere weggebruikers.
  • Neem een basis EHBO-kit mee (eventueel in een volgwagen). 

TIP: Maak hiervoor je keuze uit de inhoud van deze eerstehulpkoffer.

  • Controleer met een groep kinderen de fietsvaardigheid. Laat iedereen op voorhand een parcours per fiets afleggen in een beschermde omgeving. Daarna kan je een korte testrit organiseren met de groep op de openbare weg.
  • Geef duidelijke instructies bij het begin van de tocht, wijs op de mogelijke gevaren en maak afspraken.

Bescherming

  • Een fietshelm is niet wettelijk verplicht maar in de sportieve context sterk aanbevolen. Zorg voor de juiste persoon vooraan (kent de route en bewaakt de snelheid) en achteraan (bewaakt de samenstelling van de groep, ondersteunt bij defecten). De begeleider(s) moet(en) duidelijk herkenbaar zijn. Draag bij voorkeur elk een fluo hesje en neem een fluitje mee om de groep te signaleren bij gevaarlijke situaties of problemen. (Met reflecterende elementen ben je tot op 150 meter zichtbaar in de koplampen van een wagen. De webshop www.wowowshop.be biedt functionele reflecterende kledij, ook voor groepsaankopen met gepersonaliseerde bedrukking.)
  • Probeer in groep te blijven, vermijd opsplitsing in kleine groepjes. Een uiteenvallende groep verhoogt de risicofactor en werkt demotiverend voor de achterblijvers.
  • Rust gezamenlijk uit, ook nadat de laatste is aangekomen.
  • Zorg voor voldoende afstand tussen de fietsen. 
  • Laat niemand alleen fietsen. Bij technisch defect of een val is er niemand in de buurt om alarm te slaan.
  • Hou ongeveer één meter afstand van geparkeerde auto’s. Vermijd zo een ongeval met openslaande deuren.
  • Signaleer aankomende manoeuvres aan andere weggebruikers. Signaleer links of rechts afslaan door die richting tijdig met de arm aan te duiden. Signaleer ook bij obstakels op de openbare weg zoals putten in het wegdek, steengruis, paaltjes,… Zoek bij manoeuvres oogcontact met andere betrokken weggebruikers. Op die manier verzekert de fietser er zich van dan de andere weggebruiker hem of haar gezien heeft en attent is.
  • Neem een rotonde in het midden van het baanvak of bij twee rijbanen op het rechter baanvak.
  • Let op voor de dode hoek. De dode hoek is de ruimte rond de vrachtwagen of de bus waarbinnen de andere weggebruikers deels of volledig onzichtbaar zijn voor de chauffeur. Vooral de dode hoek aan de rechterkant maakt het afslaan naar rechts bijzonder gevaarlijk voor zachte weggebruikers. Er zijn drie zones waarin fietsers onzichtbaar zijn voor de bestuurder. Zorg ervoor dat je uit deze zones wegblijft als je geen gevaar wilt lopen. Blijf met de fiets dus altijd wat voor of achter het voertuig.


top

Tips voor andere weggebruikers

​Heel wat sporters en sportclubs doen echt hun best om zich verkeersveilig en hoffelijk op de weg te begeven. Enkel wederzijds respect loont... Ook als andere weggebruiker kan je inspanningen leveren door een defensieve houding aan te nemen op de weg. 

We geven alvast enkele tips mee: blijf op elk moment geconcentreerd, blijf kalm, toon wat geduld, geef voorrang met de glimlach, bedank een hoffelijk gebaar, respecteer elke weggebruiker, knipper en toeter niet, toon begrip, parkeer waar dat hoort, rijd niet dronken of moe, bel handenvrij, neem verantwoordelijkheid, kijk vooruit in het verkeer, hou afstand, ... We nodigen je uit om ook het hoffelijkheidscharter te tekenen op www.hoffelijk.be (een initiatief van Responsible Young Drivers).

Hou rekening met de snelheidsbeperking, door te snel te rijden breng je niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers in gevaar. De rekening voor snel rijden kan trouwens snel oplopen. Benieuwd naar de tarieven van de boetes?

Wist je dat?

Door 1km/u trager te rijden, daalt het aantal ongevallen in stedelijk gebied met 4%.

Wees voorzichtig. Dankjewel!


top